W trakcie konsultacji społecznych dotyczących nowego rozkładu jazdy pociągów w woj. podkarpackim padło sporo propozycji uruchomienia pociągu Interregio z Warszawy do Zagórza przez Kraków, Tarnów, Gorlice Zagórzany i Jasło. Niestety z uwagi na nasilenie prac budowlanych w ciągu E 30 Kraków – Rzeszów, taki pociąg nie będzie możliwy.
Konsultacje społeczne na Podkarpaciu przyniosły sporo propozycji od pasażerów, w tym te dotyczące uruchomienia nowego pociągu Interregio na trasie Warszawa – Zagórz przez Gorlice Zagórzany i Jasło. Takie połączenie byłoby pierwszym od kilku lat dalekobieżnym docierającym w rejon Bieszczad. Gdyby przewoźnik uwzględnił trasę przez Gorlice, odpowiedziałby również na postulaty dużej grupy podróżnych z tamtych okolic.
Za dużo prac torowych
Przewozy Regionalne nie wprowadzą jednak do swojej oferty postulowanego połączenia. Głównym powodem są prace modernizacyjne prowadzone na torach pomiędzy Krakowem a Rzeszowem. Na sporym odcinku ruch odbywa się po jednym torze, co znacząco ogranicza ilość pociągów u wszystkich przewoźników.
– W związku z dużym nasileniem prac modernizacyjnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury na trasie Kraków – Tarnów, które w istotny sposób wpływają na przepustowość linii E 30, jedynymi pociągami kursującymi na tym odcinku mogą być pociągi tzw. służby publicznej, czyli Regio i TLK – tłumaczy Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.
Brak zaplecza
W proponowanej docelowej stacji pociągu z Warszawy nie ma również zaplecza technicznego, koniecznego zdaniem Przewozów Regionalnych do przeglądów wagonów. – Biorąc pod uwagę liczne bariery techniczne, obecnie nie jesteśmy w stanie uruchomić pociągu Interregio z Zagórza do Warszawy – mówi Michał Stilger.
Pozostaje autobus kolejowy
W ubiegłym roku Przewozy Regionalne wprowadziły połączenia kolejowo-autobusowe Interregio Bus. W tym roku spółka również planuje uruchomić Interregio Busy z Katowic do Ustrzyk Górnych przez: Kraków, Tarnów, Rzeszów, Krosno, Jasło, Sanok. Autobusy wyjadą na trasę na początku wakacji szkolnych. Do końca letniej przerwy będą kursowały codziennie, a we wrześniu w soboty z Katowic i w niedziele z Ustrzyk Górnych.
Pomiędzy Sanokiem a Ustrzykami Górnymi autobusy będą zatrzymywały się na przystankach: Komańcza, Nowy Łupków, Cisna i Wetlina. Zarówno z Katowic, jak i z Ustrzyk Górnych autobusy będą wyruszały ok. godz. 9.00. Szczegółowy rozkład jazdy będzie opublikowany w czerwcu, po zakończeniu prac nad korektą rozkładu jazdy pociągów. – Chcemy, aby godziny kursowania IR Busów były skoordynowane z rozkładem jazdy pociągów Interregio – kończy Michał Stilger.
Czytaj też: